Vážení vyučující,
do časopisu Dnešní svět se snažíme vybírat témata mezioborová neboli témata, která prostupují napříč výkladem jak přírodních, tak sociálních oborů. I přesto však lze sledovat, že se snažíme vyjít vstříc příznivcům jedné či druhé strany, a tak témata spíše fyzickogeografická střídáme s tématy sociálními či ekonomickými. Jelikož v těchto týdnech probíhají v mnoha významných státech jak Evropy, tak světa volby a čas voleb se blíží i nám v České republice, vybrali jsme jako další téma „Volby“, tedy téma aktuální.
Blíží se chvíle, kdy my, dospělí, budeme mít možnost vyjádřit se v demokratických volbách k chodu naší společnosti v následujících letech. To, že můžeme jít k demokratickým volbám a vyjádřit svůj názor, však rozhodně není samozřejmostí. Rozhlédneme-li se po politické mapě světa, zjistíme, že rozhodně ne všude na světě mají lidé možnost vyjádřit svůj názor v demokratických volbách. Ve volbách, ve kterých kandiduje několik politických stran či hnutí a ve kterých má občan právo dát hlas naprosto libovolně, dle svého nejlepšího svědomí. Proto bychom si měli všichni tohoto práva vážit a snažit se ho využít.
Demokratické volby by měly být samozřejmostí, ale bohužel v současném světě tato samozřejmost rozhodně není k dispozici všude. Představit si život v totalitních systémech je pro naše děti velmi složité, a získat o tom více informací mají možnost jen z televizních zpráv, novin a právě naší výuky. Vždyť naši žáci a studenti si již nepamatují dobu, kdy ani u nás, v Česku, nebyly volby svobodnou soutěží více stran. Dobu, kdy samotná neúčast u voleb způsobila občanovi velké problémy, a stát spolu s vítěznou stranou se pyšnil 99% úspěšností ve volbách. Jen ti největší odvážlivci si dovolili hlasovací lístek do urny nehodit, či ho třeba upravit, a většinou za to velmi tvrdě pykali. Ale to pamatujeme my, někdy už spíše naši rodiče a prarodiče.
V tomto čísle se budeme zabývat jednak volbami jako takovými, jednak mírou demokracie v zemích světa, která charakter voleb významně určuje, stejně jako státním zřízením států, které spíše vypovídá o tom, jaké volitelné státní orgány ve státě existují. Porovnáme velikosti parlamentů, délku jejich volebního období i počet komor v jednotlivých zemích světa.
Volby jsou tématem, které lze využít jak při výkladu zeměpisu a dějepisu, tak především při výuce společenskovědních oborů (sociologie, politologie, psychologie). Problematika voleb jako taková není jen záležitostí právníků, politologů, historiků, či sociologů. Jde o problém, který je třeba sledovat ze všech možných úhlů a právě geografie se uplatňuje při pohledu regionálním i globálním.
S dětmi si můžete povídat o tom, jak se volí v různých koutech světa, jak míra demokracie ovlivňuje průběh voleb, jakou formou a systémem může volba probíhat, či jaký význam mají případné výsledky voleb. Výuku můžeme zpestřit sobě i žákům třeba tím, že si ve třídě společně zvolíte svého prezidenta, premiéra či zástupce do zastupitelstva vaší obce. Právě aplikací voleb na regionální úrovni, tvorbou vlastních volebních programů, pokusem o navození pravé předvolební atmosféry mohou žáci význam voleb pochopit.
Volby mohou sloužit jako vhodný prostředek k výkladu českých dějin a historie. Charakter voleb nám napoví o situaci v zemi, o míře politické soutěže a neposledně o míře demokracie v zemi.
A co že je to vlastně ta pravice? Co ta levice? Co mají společného a v čem jsou hlavní rozdíly mezi nimi? Co vše lze vyčíst z volebních výsledků? V jakých oblastech a za jaké situace obyčejně vítězí levice a za jakých pravice? Otázek se najde jako vždy mnoho. Doufáme, že vám opět bude náš časopis Dnešní svět nápomocen při zodpovězení některých z nich.
S pozdravem vaše Redakce
Dnešní svět - časopis pro moderní výuku Vydává TERRA-KLUB, o.p.s. Vychází 6x ve školním roce Adresa redakce: Terra, Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.:Tel.: +420 221 511 440, fax: +420 221 511 441 E-mail: redakce@dnesnisvet.cz; terra@terra-klub.cz Redakční rada: Mgr. Ludmila Doležalová (Základní škola Holešov), RNDr. Josef Herink (Výzkumný ústav pedagogický), RNDr. Jakub Langhammer, PhD. (Univerzita Karlova, Praha), Mgr. Monika Müllerová (Univerzita Palackého Olomouc), PaedDr. Jana Peštová (Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem), Doc. RNDr. Vít Voženílek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Karel Zahradník (Gymnázium Holešov)Výkonný redaktor: Mgr. Lenka VolaufováRedakční práce: Jakub Antoš, Martin Hanus, Pavel Teplý, Bc. Luděk Šídlo, DiS.Jazyková redakce: PhDr. Eva Müllerová, CSc. Grafická úprava: František Kast, Inexes (www.inexes.cz) Technická příprava map: Bc. Luděk Šídlo, DiS. Lito: Jan Dušek Tisk: Ottova tiskárna, s.r.o.Foto na titulní straně: Allphoto Rozšiřuje, informace podává a objednávky vyřizuje: TERRA-KLUB, o.p.s., Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.: +420 221 511 440, Fax: +420 221 511 441 E-mail: terra@terra-klub.cz, Info: www.dnesni-svet.cz Celoroční předplatné pro ročník 2005/2006: 295 Kč za 6 čísel v tištěné verzi Redakční uzávěrka: 24. 4. 2006 Evidenční číslo: MK ČR E 16185 ISSN 1801-4119
Co obsahuje Digitální verze časopisu Dnešní svět a jak ji lze využít?
Digitální verze obsahuje všechny grafické, textové i tabulkové prvky tištěné verze, doplněné dalšími interaktivními prvky.
Digitální verze je koncipována pro využití na interaktivních tabulích či dataprojektorech přímo ve výuce, je však také vhodná k užití při individuální práci na počítači.
Výuku s pomocí digitální verze časopisu Dnešní svět je vhodné doplnit prací s tištěnou verzí časopisu. Tomu odpovídá i shodné obsahové členění.
Jak s digitální verzí pracovat?
Digitální verze je členěna obdobně jako tištěná verze, tj. na čtyři základní sekce, které jsou od sebe barevně odlišeny. Přechod mezi jednotlivými sekcemi je možný pomocí několika navigačních prvků, které jsou umístěny na každou stránku. Na stránce dále naleznete množství dalších funkcí.
Jak pracovat s prvkem v okně?
Kliknutím na libovolný grafický či textový prvek (text, tabulku, mapu, graf ad.) je možné obsah tohoto prvku zobrazit ve zvláštním okně, kde je možné s ním nadále pracovat.
Funkce příprava
Online zpracování publikací nabízí vyučujícím funkci „Příprava“. Zde je možné sestavit z vytipovaných stránek v zakoupených atlasech libovolně dlouhou sekvenci, opatřit každou stránku komentářem a při výuce takto vytvořený materiál žákům promítnout a doplnit komentářem.
Jak vytvořit přípravu?
Jak do přípravy přidat obsah?
Jak přípravu používat?
Má-li vyučující nachystanou přípravu, kterou chce při výuce použít (nebo chce-li použít přípravu vytvořenou některým z kolegů a opatřenou atributem „Je globální“), stačí zvolit vybranou přípravu z roletového menu pod Výukovým schématem. V rámci přípravy se lze pohybovat tam i zpět pomocí tlačítek s šipkami. Textové poznámky se zobrazí po kliknutí na tlačítko se symbolem odstavcového textu, které se nachází mezi tlačítky se šipkami.
Provázanost mezi jednotlivými produkty
V publikacích programu Dnešní svět se řada témat opakuje; každá publikace však dané téma zpracovává z jiného pohledu. Téma těžby uhlí je například ve Školním atlase dnešního světa zpracováno z geografického pohledu, kdežto Školní atlas Dnešní energetický svět na něj nahlíží techničtěji (složení uhlí, vznik uhlí, způsoby těžby apod.).
Na takto související témata je uživatel upozorněn ikonou šipky, která značí, že daný grafický prvek je tematicky provázán s prvkem v jiném atlasu.
„Uvnitř“ prvku (po jeho rozkliknutí) je pak uvedena ikona či ikony, odkazující na konkrétní místo v dalších produktech, kde je o téže problematice řeč. Kliknutím na ikonu je možné na tento příbuzný obsah přejít (za předpokladu, že uživatel má cílový produkt zakoupen).
Je možné setkat se s následujícími ikonami:
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního světa.
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního Česka.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní energetický svět.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro základní školy.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro střední školy.
Téma zpracovává také web www.dnesni-financni-svet.cz.
Téma zpracovává také časopis Dnešní svět.
Jak pracovat s animacemi?
Animace se zobrazí do zvláštního okna stejným způsobem, jako jakýkoliv jiný prvek. Oproti ostatním prvkům zde však není možnost přiblížení, animaci je možné prohlížet pouze jako celek. Animace mají také pouze jednu úroveň rozlišení a automaticky se přizpůsobují oknu. Proto u nich nejsou zobrazeny ikony na horní liště.
Jak pracovat s animacemi je uvedeno v instruktážní animaci.
Co je to Výukové schéma?
Na Výukovém schématu je graficky znázorněno kompletní učivo pro žáky 6.–9. tříd základních škol, které předepisuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělání (RVP ZV) pro vyučovací předměty dějepis, výchova k občanství, zeměpis, přírodopis a navíc také vybrané učivo z fyziky a chemie, které je relativně silně propojeno s učivem zmíněných čtyř hlavních předmětů. Provázanosti mezi jednotlivými „políčky“ jsou dle intenzity návaznosti znázorněny pomocí hlavních a vedlejších linií. Lepší orientaci v podrobném schématu umožňuje zjednodušené schéma.
Jak je možné Výukové schéma využít?
Jednotlivé tematické celky jsou ve schématu ohraničeny rámečkem, v němž (mimo průřezových témat, na kterých se více či méně podílejí všechny čtyři vzdělávací obory) jsou barevně znázorněny podíly jednotlivých vzdělávacích oborů na výuce daného tematického celku. Tyto podíly mají ilustrativní charakter a umožňují lepší dohledání tematických celků, na kterých se daný předmět podílí. Zároveň také upozorňují na přesahy do ostatních vzdělávacích oborů.
V případě, že jste na své otázky nenašli odpovědi v této nápovědě, zašlete je na terra@terra-klub.cz.
Chcete opravdu smazat přípravu ''?